Home » , » Puisi - Balada Untuk Bidadari

Puisi - Balada Untuk Bidadari

Written By Pentadbir on Wednesday, May 19, 2010 | 5:03 PM



Kehadiranmu
di sebalik tirai kedukaan
hanya dengan manjatawa
hanya dengan gurausenda

Lalu
denyut-denyut yang tinggal sisa
menjadi gendang perang
langkah-langkah yang telah longlai
menghentak membekas jejak perwira

Siapakah engkau
yang kucari dari sebalik awan
yang kudamba dari puncak gunung?
Bidadarikah?
Pari-parikah?
atau
seperti aku insan yang pasrah?

Dan
aku terpinga-pinga
di celah pusara yang tersusun
menilik persemadian kekal
bersama
secari harapan yang tertinggal

Berdosakah aku
melalaikan sekeping janji
alpa pada sebuah pengharapan
sedangkan
aku kedaifan

Berdosakah aku
bersama tangis sendu seorang perawan
bersama luluh hancur sebuah harapan
sedangkan
aku tidak berdaya

Berdosakah aku?

K. G. Zan Shah Alam, Selangor
Share this article :

0 comments:

Post a Comment